Servis šport. áut

 

 

Profesionálne sa zaoberáme servisom špeciálnych športových automobilov pre autokros a ďalšie príbuzné automobilové športové disciplíny. Naši mechanici majú dlhoročné skúsenosti aj s vývojom a stavbou automobilových špeciálov a taktiež disponujeme dostatočnými priestorovými kapacitami a technickým zázemím pre túto atraktívnu ale mimoriadne náročnú činnosť. Poradíme Vám s koncepciou vozidla, pomôžeme pri znižovaní hmotnosti, vylepšíme jazdné vlastnosti. Našu prácu v tejto oblasti najlepšie predstavia naše referencie:

Michal Dibala prináša do Lučenca majstrovské tituly

Kto ťa priviedol k motoristickému športu?
- Už od malička ma k nemu viedol môj otec. Aj on pred rokmi pretekal a aktívne sa venoval motokrosu a neskôr autokrosu.

V koľkých rokoch si absolvoval svoj prvý pretek? Vydaril sa ti?
- Bolo to v roku 2004. Vtedy som mal trinásť rokov. Zúčastnil som sa majstrovstiev Európy, ktoré sa konali v Lučenci. Pretek sa mi naozaj vydaril. Vo finále som skončil na 4. mieste.

V akej kategórii pretekáš v súčasnosti? Máš v nej silnú konkurenciu?
- Dnes som pretekárom v divízii bugýn s objemom motora do 1600 centimetrov kubických. Je to už „dospelácka trieda“. Patrím v nej medzi najmladších pretekárov. V tejto kategórii je konkurencia najväčšia, pretože všetci pretekári sú veľmi rýchli a disponujú vynikajúcou technikou. Latka je nastavená veľmi vysoko a autá sú dosť vyrovnané. Odráža sa to aj v kvalifikáciách, kedy neraz prvého od desiateho pretekára delí od seba necelá sekunda.

Ktoré najvýraznejšie úspechy si dosiahol vo svojej jazdeckej kariére a ktoré si najviac ceníš?
- Počas môjho doterajšieho účinkovania na autokrosových dráhach sa mi v rokoch 2004, 2005 a 2006 podarilo získať titul majstra Slovenska v junioroch. Okrem toho som sa v roku 2005 stal vicemajstrom zóny strednej Európy v juniorskej triede. V tom roku som štarty v junior buggy ukončil dvadsiatimi víťazstvami za sebou. V roku 2007 som už bojoval v spomínanej dospeláckej kategórii do 1600 centimetrov kubických. Aj tu sa mi darilo. V úvodnej sezóne som sa ako najmladší pilot v poli (vtedy som mal 16 rokov), stal majstrom strednej Európy. Vážim si však všetky ocenenia, pretože zvíťaziť čo i len v jednom preteku je náročné, aj keď to môže niekedy vyzerať jednoducho. Veľmi si však cením druhé miesto, ktoré som obsadil spomedzi 32 pretekárov na Majstrovstvách Českej republiky v Novej Pake v sezóne 2006.

Kde sa pripravuješ na preteky?
- Predovšetkým u nás v dielni, kde sa všetky autá, na ktorých som vyhrával, aj vyrobili. Príprava na každý pretek musí byť precízna. Ja ako pilot sa zaujímam najmä o to, aby som bol počas sezóny v dobrej kondícii a podal čo najlepšie výkony. Kondičku si udržiavam v telocvični, sem–tam nejaký bazén, beh a podobne.

Zhodnoť svoje účinkovanie v tohtoročnej sezóne. Ktorých pretekov si sa zúčastnil?
- Tohtoročná sezóna bola veľmi zaujímavá. Vyšli sme s úplne novým autom, v ktorom je použitý agregát z Mazdy RX-8. Potrebovali sme ho však čo najdlhšie testovať, pretože išlo o prototyp a bolo na ňom veľa noviniek, o ktorých sme neboli stopercentne presvedčení, či budú perfektne pracovať. Podľa toho sme prispôsobili aj kalendár podujatí. Vyberali sme najmä také preteky, aby sa na nich auto čo najlepšie otestovalo. Zúčastnil som sa slovenského majstráku v českom Přerove, kde som skončil na 3. mieste. Ďalej to boli Majstrovská Slovenska vo Veľkých Uherciach, kde som zvíťazil. Nasledovali ME v Novej Pake, kde ma zradila technika a preteky som nedokončil. Nasledovali ME v Lučenci, na ktorých som jazdil na mieste, ktoré mi priamo zaručovalo pozíciu v A finále. Pre nehodu som však ani tieto preteky nedokončil.

Neobávaš sa na trati nehôd a zranení? Mal si aj vážnu nehodu?
- S nehodou a nebezpečenstvami sa v pretekárskom svete musí rátať vždy. Pretekári však na to väčšinou nemyslia. Napokon, hovorí sa, že kto sa bojí, ten nech nejde do lesa. Vážnu nehodu som mal. Vyzeralo to veľmi zle. Pre auto to bola konečná. Mne sa však, našťastie, nič nestalo.

Kto je tvojim najlepším poradcom a kritikom zároveň?
- Človek, ktorý ma prvýkrát posadil do bugyny a vysvetlil mi, ktorý pedál má akú funkciu. Je to Mirko Laššák. Dodnes je mojim najlepším poradcom a tiež aj kritikom v dobrom zmysle slova.

Určite máš okolo seba tím skvelých ľudí, ktorí ti pri príprave a tiež na samotných pretekoch pomáhajú.
- Samozrejme. Bez špičkového tímu to v autokrose nejde. Najskôr sú to ľudia, ktorí pracujú na výrobe auta a to je M. Laššák – hlavný konštruktér štyroch majstrovských áut postavených pre mňa, od návrhu až po vypracovanie. Ďalej je to výborný autoelektrikár a odborník F. Rehánek, špičkový odborník na kovoobrábanie p. Ladoš a mechanici R. Rózik, M. Dóra a L. Navrátil. Za ich dlhoročnú spoluprácu na vysokej úrovni sa im chcem touto cestou poďakovať. Osobitne musím vyzdvihnúť výbornú spoluprácu s Marekom Remenárom. Tiež sú okolo mňa ľudia, ktorí sú síce v pozadí, ale o to viac potrebujem ich pomoc a podporu. V prvom rade je to D. Macák, ktorý sa od vzniku automotoklubu stará o klub a o mňa ako pilota. Tiež ďakujem mestu Lučenec a primátorovi M. Markovi za podporu. Veľmi si vážim aj pomoc p. Jakuboviča, Šperka, Bôžika, Kelemena a Červenáka.

Aké máš ambície do ďalších sezón?
- Je dôležité postaviť konkurencieschopné auto pre európske preteky, čo je veľmi náročná úloha. Verím, že sa nám to podarí. Na budúci rok mňa aj môj tím čaká veľa práce a dúfam, že sem–tam príde aj nejaká odmena vo forme víťazstva. Podľa rozpočtu sa budeme rozhodovať o počte pretekov v pretekárskom kalendári.

Máš nejaký vzor v motoristickom svete?
- Vzor ako taký nemám. Veľmi sa mi však páči francúzsky pilot v súťaži MS rallye S. Loeb, ktorý dokáže prejsť dlhé a náročné podujatia bez akejkoľvek chybičky a zaváhania.

Aké máš predstavy o svojej budúcnosti? Chceš sa naplno venovať autokrosu alebo sa budú tvoje kroky uberať iným smerom?
- Robím to, čo ma baví a tým je autokros. Keď ma v budúcnosti prestane baviť, tak budem robiť niečo iné. Určite to však bude súvisieť s autami a motoristickým športom. Autokros je podľa mňa jeden z najrýchlejších autošportov a často je prirovnávaný k formule 1 v teréne. Je to niečo, v čom som doma a robím to rád. Zaujíma ma aj svetová rallye, ale myslím si, že dostať sa tam ako pilot je viac-menej nereálne.

zdroj: NOVOHRADSKÉ NOVINY, autor: MARCELA BALLOVÁ